Образ вождя в кинематографе Дзиги Вертова

В статье предпринимается попытка анализа образа вождя, сформированного в рамках идеи левого авангарда. Основой для рассуждений является кинематограф Дзиги Вертова. Его концепция Кино-Глаза, основанного на восприятии «жизни врасплох», анализе действительности, помогает проследить, прежде всего, к...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Вопросы истории, археологии, политических наук и регионоведения. Вып. 14, т. 2 : сборник материалов XIV Всероссийской (с международным участием) научной конференции студентов, магистрантов, аспирантов и молодых ученых (Томск, 25-27 апреля 2018 г.) Вып. 14, т. 2. С. 247-251
Main Author: Русанов, Вадим Юрьевич
Format: Book Chapter
Language:Russian
Subjects:
Online Access:http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000660255
Перейти в каталог НБ ТГУ
Description
Summary:В статье предпринимается попытка анализа образа вождя, сформированного в рамках идеи левого авангарда. Основой для рассуждений является кинематограф Дзиги Вертова. Его концепция Кино-Глаза, основанного на восприятии «жизни врасплох», анализе действительности, помогает проследить, прежде всего, как в советской действительности 1930-х гг. формируется образ вождя. The article attempts to analyze the image of the leader, formed within the framework of the idea of the left avant-gadre. The basis for reasoning is the cinema of Soviet documentary film director DzigaVertov. His concept of the Kino-Glaz, based on the perception of "life by surprise", on some analysis of reality, helps to trace the formation of the image of the leader in the Soviet reality of the 1930s. Also, Vertov's films show the everyday life of Soviet people in the 1920s-1930s. The methodological basis of the article is the study of the philosopher Igor Chubarov about collective sensibility, which he considers as the basis of the idea of the left avant-garde. Our reasoning about the specifics of the cinema is based on Walter Benjamin's essay "The work of art in the era of its technical reproducibility." These two studies helped us on the other hand to look at the phenomenon of Soviet avant-garde cinema.
Bibliography:Библиогр.: 5 назв.
ISBN:9785946217989
9785946218009