Специфика социально-культурного конструирования нетипичной телесности в инклюзивном образовании

Рассматривается проблема стереотипизации тела человека с инвалидностью в российском обществе. Доказывается, что отношение к нетипичному телу оказывает влияние на содержание образовательных практик. Показано, что, с одной стороны, в системе российского образования пропагандируется «социальная моде...

Full description

Bibliographic Details
Published in:Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение № 43. С. 116-125
Main Author: Лукьянова, Наталия Александровна
Other Authors: Шавлохова, Анна Александровна, Фелл, Елена Владимировна
Format: Article
Language:Russian
Subjects:
Online Access:http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000724160
Перейти в каталог НБ ТГУ
LEADER 04726nab a2200361 c 4500
001 koha000724160
005 20231208131012.0
007 cr |
008 211223|2021 ru s c rus d
024 7 |a 10.17223/22220836/43/8  |2 doi 
035 |a koha000724160 
040 |a RU-ToGU  |b rus  |c RU-ToGU 
100 1 |a Лукьянова, Наталия Александровна  |9 70468 
245 1 0 |a Специфика социально-культурного конструирования нетипичной телесности в инклюзивном образовании  |c Н. А. Лукьянова, А. А. Шавлохова, Е. В. Фелл 
246 1 1 |a Atypical corporeality as a social construct and the inclusion problem in the Russian education system 
336 |a Текст 
337 |a электронный 
504 |a Библиогр.: 29 назв. 
520 3 |a Рассматривается проблема стереотипизации тела человека с инвалидностью в российском обществе. Доказывается, что отношение к нетипичному телу оказывает влияние на содержание образовательных практик. Показано, что, с одной стороны, в системе российского образования пропагандируется «социальная модель», но с другой стороны, в реальных условиях до сих пор превалирует медикалистское понимание нетипичной телесности как патологии. The article deals with the issue of stereotyping disability in Russia and the Russian education system. As educators make attempts to ensure that people with disabilities begin to access quality education in Russia, results often disappoint. Aiming to uncover the fundamental reasons that underpin failures in the implementation of inclusive practices, the authors suggest that the perception of disability understood as the social construction of atypical corporealityconditions the implicit understanding of what inclusive education is.The purpose of this article, therefore, is to identify the specific features of the social construction of atypical corporeality and explore ways in which these features are manifested in educational practices. Accordingly, the complexity of the object of study determined the need to refer to a wide range of methodological frameworks of cultural, semiotic and constructionist schools, which allowed the authors to determine the coding methods involved in the social construction of an atypical body. The theoretical investigation allowed the authors to conclude that the construction of atypical corporeality is the outcome of an underlying social agreement regarding the implementation of a particular model of disability (in particular, the article compares the social and medical models). Furthermore, a comparative analysis of educational practices used in the systems of inclusive education in conjunction with the problems of the body in society reveals the inconsistency of their implementation in Russia. Consequently, the authors conclude the article by outlining the key conditions for the social construction of atypical corporeality. Moreover, they identify the following controversy as the main obstacle preventing the implementation of effective inclusion practices into the Russian education system: while declaring the adherence of the "social model" of disability, the Russian education system continues to rely on the medical understanding of the body persistently implementing the medical model. 
653 |a инклюзивное образование 
653 |a инвалидность 
653 |a социальная модель инвалидности 
653 |a нетипичная телесность 
655 4 |a статьи в журналах  |9 879358 
700 1 |a Шавлохова, Анна Александровна  |9 766980 
700 1 |a Фелл, Елена Владимировна  |9 101428 
773 0 |t Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение  |d 2021  |g  № 43. С. 116-125  |x 2222-0836  |w to000405178 
852 4 |a RU-ToGU 
856 4 |u http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000724160 
856 |y Перейти в каталог НБ ТГУ  |u https://koha.lib.tsu.ru/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=724160 
908 |a статья 
999 |c 724160  |d 724160 
039 |b 100